De inspiratie voor beter fondsenwerven gaat altijd door. Ook tijdens de vakantie.

De inspiratie voor beter fondsenwerven gaat altijd door.
Ook tijdens de vakantie.


Mensen willen graag geven, maar dan moet het wel belangrijk voor ze zijn.

Misschien was het de beruchte komkommertijd, misschien was het mijn antenne voor fondsenwerving die altijd aan staat. 

Maar tijdens mijn vakantie vielen mij deze vier nieuwsberichten op. Ze vielen op omdat ze iets gemeen hebben: mensen zijn altijd bereid om te geven. Maar alleen als het belangrijk genoeg voor ze is. En het probleem urgent, begrijpelijk en oplosbaar is.


Vier dingen die jij als fondsenwerver kunt leren van deze zomerberichten

1)   Je kunt je donateurs niet opvoeden

Eerst ga ik even met je terug naar het moment dat ik mijn grootste inzicht in fondsenwerving kreeg. Dat was toen ik deze quote las:

“You are in the business of selling happiness to donors.”
Dit liet mij inzien dat we als fondsenwervers niet om geld moeten vragen voor onze projecten. Maar dat je mensen in staat moet stellen om iets goeds te doen voor wat zij belangrijk vinden. Want daar worden ze blij van.

Vanaf het moment dat ik met die pet op ging fondsenwerven. Ging de fondsenwerving vele malen beter. En werd dit vak nog leuker.

Want de ene persoon vindt het belangrijk dat een kind niet alleen op de wereld moet zijn. Maar iemand anders vindt dat de natuur in Nederland belangrijk is. En weer iemand anders wordt kwaad als je aan iemands spullen komt.

Hoe weet je wat je donateur belangrijk vindt? Simpel: je respons op je campagnes laat dat perfect zien. Onderwerp A doet het elke keer goed. Onderwerp B veel minder. Doe dan meer van onderwerp A en minder van onderwerp B.

 Dit is wat Jeff Brooks mij leerde:

“Ja, alles wat jouw organisatie doet is belangrijk. 
Maar niet alles is belangrijk voor je donateur.”

2)   Het probleem moet begrijpbaar en oplosbaar zijn


Mensen komen in actie als er een begrijpbaar en concreet probleem is. Bij een bolderkar kan ik me iets voorstellen. Niet bij een programma om het zwerfvuiloverlastpercentage terug te brengen met 12% in 2026.

Ook snap ik meteen dat zonder bolderkar de zwerfvuilopruimer zijn vrijwilligers werk niet doen. En ik voel dat mijn bijdrage echt helpt om die bolderkar te kopen.

Maak je geefvraag klein, concreet en tastbaar. Zorg dat de oplossing binnen het budget van de donateur ligt.

 Of om waar eens Jeff Brooks aan te halen:
“Kun je het probleem fotograferen?”
 
3)   Het probleem met urgent zijn

Mensen komen in actie als er een probleem is dat NU opgelost moet worden.

Het kano ongeluk was een paar dagen eerder gebeurt. De zeehond Freya was een paar dagen eerder gedood.

Er is zoveel dat onze aandacht vraagt. En urgentie en noodzaak helpt ons om daar doorheen te breken.

Stel jezelf de vraag:
Waarom vraag je de donateur vandaag om hulp?

4)   Fondsenwerving is emotie

Mensen komen in actie als ze lezen over iemand die op hen – of iemand uit hun omgeving – lijkt. Ik voel iets als moeder, vader, natuurbeschermer, dierenliefhebber. ‘Net als die andere dierenliefhebbers ben ik ook boos dat Frye is gedood. Ik wil ook iets doen!’

Fondsenwerving is emotie. Dus beschrijf iemand van vlees en bloed. Met emoties die ik kan herkennen. Waar ik iets bij kan voelen.

“Emotie leidt tot actie. Statistieken leiden tot nadenken.”
 
Succes met dit mooie vak. De wereld heeft je nodig.

Bas

------

Samenvatting:

  • Tip 1: verander je manier van denken. Je bedelt niet om geld. Je stelt mensen in staat om iets goeds te doen.
  • Tip 1: Schrijf over wat zij belangrijk vindt, niet over wat je wilt vertellen
  • Tip 2: Gebruik emotie in plaats van ratio.T
  • Tip 3: Vertel het verhaal van 1 persoon van vlees en bloed. Iemand waarin ik mij kan herkennen
  • Tip 4: gebruik spreektaal, niet bedrijfstaal
  • Tip 5: vraag voor iets waar je NU geld voor nodig hebt.
  • Tip 6: Vraag voor iets kleins, concreets en tastbaars.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Er is niks mis met een oudere donateur

Essentiƫle fondsenwervinglessen die ik heb geleerd van mijn leermeesters in 1 quote

Gebruik jij deze Toyota van effectieve fondsenwerving al?