Er is niks mis met een oudere donateur
- Pleidooi voor mijn moeder –
Er is niks mis met een oudere donateur
Vergrijzing wordt bij veel goede doelen als een bedreiging gezien. Fondsenwervers zijn heel erg druk met de zoektocht naar verjonging. En vergeten ondertussen dat het de oudere donateurs zijn die hun stichting helpen aan stabiele inkomsten.
Ik kom ze regelmatig tegen, - vaak jonge - fondsenwervers die vertellen dat er alleen maar ‘oudjes’ in hun bestand ‘zitten’. Dat hun bestand ‘uitsterft’. Dat ze ‘op zoek moeten naar jonge donateurs’.
Maar ik vind dat een verkeerde gedachte.
Als je werk is om fondsen te werven dan zul je moeten erkennen dat je belangrijkste doelgroep de senior is. Ik zal zo uitleggen waarom.
Als je ertegen opziet om met ouderen te communiceren, dan moet je je afvragen of je in het juiste vakgebied zit. Want fondsenwerving is hoofdzakelijk seniorenmarketing.
fondsenwerven is een seniorenmarkt
Zelf werk ik al 20 jaar in fondsenwerving. Bij de goede doelen die ik in die 20 jaar langs heb zien komen – en dat zijn er heel veel - zijn de meeste van hun donateurs 65-plusser. Dat was 20 jaar geleden zo. En dat is nu nog zo. En dat zal over 20 jaar hoogstwaarschijnlijk ook nog zo zijn. Maar daar kom ik zo op.Er is helemaal niks mis met een donateur bestand met ouderen.
Koester je oudere
Fondsenwervers moeten wat mij betreft ophouden de oudere donateur als een probleem te zien. Maar ze juist koesteren. De inkomsten van vele goede doelen (waarschijnlijk ook die van jouw stichting) worden vooral gedragen door de oudere generatie.
Negatief taalgebruik
Hoe we in het vak vaak over ouderen denken zie je ook terug in het taalgebruik. “We sturen bedelbrieven naar oude omaatjes.” “Onze donateurs sterven uit”, ‘Stokoud”.
Kijk je zo tegen je vak aan, dan wordt je communicatie met je oudere doelgroep ook weinig inspirerend.
“Vergrijzing is een neutrale term, maar zo wordt die niet altijd gebruikt. Vergrijzing staat vaak gelijk aan negatief in de samenleving, Dat is niet heel inspirerend. Met ouderen is niks mis.” - (Hans de Waal: interview trouw 3-12-2021 )
Online niet mee kunnen komen
En die focus op verjonging zorg voor nog een probleem. Ik maak mij ook echt zorgen over hoe makkelijk er wordt gedacht over de digitalisering van onze maatschappij en dus ook de digitalisering van fondsenwerving. Hoe handig dit het leven voor iedereen maakt.
Maar voor een grote groep ouderen is dat niet zo.
Veel ouderen kunnen niet meekomen in deze snelle transitie. Hebben moeite met internet, mobieltjes, QR-codes en online betalen of doneren. Onder die groep zitten een hoop van jouw donateurs.
Een aantal recente ingrijpende digitale gebeurtenissen voor de oudere:
- Per 1 juni 2023 verdwijnt de acceptgiro.
- Steeds meer noodzakelijke winkels accepteren alleen nog pinbetalingen.
- Steeds meer goede doelen bieden alleen nog de QR-code en online doneren aan als betaalmethode.
- De collectebus verdwijnt en alleen de QR-code blijft over.
En waarom zou jij je oudere donateur dan moeten koesteren?
Simpel: de oudere bevindt zich in de ideale 'geefleeftijd'.
“Er is sterke samenhang tussen leeftijd en goed willen doen."
Reden 1: ouderen zijn financieel onafhankelijk
Reden 2: ouderen hebben hun blik naar buiten
Reden 3: het aantal ouderen groeit
“The smart thing to do is to increase your donors, ages 55–65. They have higher average gifts and long life expectancy, which gives them the best long-term value. If we could get all the misguided energy for finding ‘young donors’ aimed at this group, it would be a very good thing.”” - Jeff Brooks
Dus in plaats van je te focussen op de jongeren,
start met het koesteren van je oudere donateur
PS: Wil je meer weten over effectief fondsenwerven? Kijk dan eens op beterfondsenwerven.nl. Al deze kennis en meer, heb ik gestopt in de trainingen om beter te vragen – bedanken nieuwsbrieven en jaarplannen.
Hieronder lees je er meer over 👇
E- training Beter Fondsenwerven
Fondsenwerving is een vak. Gebaseerd op vele jaren kennis
• Gebaseerd op wetenschap en data
• Gebaseerd op testen
• Gebaseerd op ‘Best Practices’
Ik leer je al die kennis via een bewezen fondsenwerving systeem.
Zodat jij meer donaties kunt ophalen en blijere donateurs krijgt. Dat klinkt goed toch?
Vragen – bedanken – berichten – herhalen
Het is een bewezen stappenplan dat je meer en betere donaties oplevert. En daarnaast de relatie met je donateurs verbetert.
Het is gebaseerd op jarenlange ervaring met wat werkt en wat niet.
Door mij en vele andere fondsenwerving professionals.
Jouw resultaat na de training:
- Je snapt beter waarom donateurs geven
- Waardoor je meer geld ophaalt
- Dit doe je in minder tijd
- En met meer vertrouwen
Ben je nieuwsgierig geworden?
Reacties
Een reactie posten